Książki z zakresu przemysłu filmowego

Samorealizacja filmowa

Autor: Konrad Aksinowicz

Dane o książce

ISBN: 978-83-946643-0-5
Autor: Konrad Aksinowicz
Rok wydania: 2017
Liczba stron: 352
Waga: 552 gramów


Cena:

49,00 

Pewnego dnia postanowiłeś, że zostaniesz filmowcem: reżyserem, operatorem, scenarzystą. Dziś mija dziesiąta rocznica od tego postanowienia, a Ty wciąż jesteś w tym samym miejscu. Prace filmowe, które dokonałeś w tym czasie, nie zdobyły wymarzonych nagród. Nikt nawet nie pamięta, że istnieją, za wyjątkiem kochanej mamy i starych przyjaciół. Kariera filmowa Twoich kolegów i koleżanek, rozwija się w najlepsze, a Ty siedzisz w domu i oglądasz ten sam, ulubiony film, pytając siebie – Dlaczego nie mogę robić takich filmów, jak ci najlepsi, przecież czuję, że to potrafię. Ta książka ma na celu otworzenie Twojego artystycznego umysłu.

Jest to podróż w głąb siebie, by dotrzeć i uwolnić zamkniętego artystę, którym jesteś. Ten artysta czeka w zamknięciu z nadzieją, że go uwolnisz, z wiarą, że zaczniesz działać na nowo i osiągniesz upragniony cel. Jednak bez Twojej pomocy, to się nie stanie. Ta książka Ci w tym pomoże. Książka, zawiera pożyteczne porady, które pomogą Ci w samorealizacji filmowej, którą możesz wykonać sam, bez niczyjej pomocy. Zrób to sam i nauczysz się podejmować trafne wybory, które przybliżą cię do wymarzonego celu. Książka zawiera wypróbowane instrukcje tworzenia każdego planu od pomysłu do realizacji. Nauczy, jak studiować ulubione filmy, w taki sposób, by czerpać z nich jak najwięcej wiedzy, którą spożytkujesz później na planie własnego filmu. Przekaże esencje opracowywania projektu filmowego, scenariusza, książki promocyjnej. Zgłębi procesy psychologii i podejścia do współpracowników: aktorów, producentów, dystrybutorów i przyszłych pracodawców. Na koniec, pozwoli Ci być pełnowymiarową osobą, podejmującą świadome artystyczne wybory w dzisiejszym świecie, zawalonym różnymi kliszami, które błędnie rozumiemy jako inspiracje do dalszych działań. Jesteście gotowi do tej zmiany? Ja już swoją przeszedłem, teraz kolej na Was.

Magazyn SFP, nr 2 luty 2018
Samorealizacja według hierarchii psychologa Abrahama Maslova jest jedną z najwyżej postawionych potrzeb człowieka. To poczucie wykorzystywania wewnętrznych celów i kontrola nad własnym życiem. Poznanie wolności i niezależności, które odcinają od ocen innych osób. Dotyczy życia zawodowego i osobistego. Zmusza do pracy nad sobą. Przez większość psychologów, samorealizacja uważana jest za etap w rozwoju każdego człowieka, który w końcu odkrywa swoje właściwe miejsce na świecie. Czym jest zatem samorealizacja filmowa? Konrad Aksinowicz w swojej książce pisze, że pierwszym krokiem tej samorealizacji jest poznanie samego siebie. Dopiero później można stać się dobrym filmowcem. Dlatego najważniejszym aspektem drogi artystycznej jesteśmy my sami. Jeśli nie znamy siebie, nie będziemy potrafili odpowiednio zdefiniować celu, do którego dążymy. Trzeba jednak wiedzieć, że proces nauki oraz poznawania siebie i innych, z natury przebiega w dysharmonii z otoczeniem. Dlatego często bywa bolesny. Największą jasność odnośnie naszych potrzeb zdobywamy, gdy zostają one zaspokojone. Swoje granice poznajemy, gdy zostają naruszone. A charakter i głębię  naszych uczuć, gdy tracimy grunt pod nogami. Jednak dzięki temu stajemy się mądrzejsi. W ten sposób zdobywamy też zdolność empatii i uczymy się akceptować innych ludzi. Bo zawód reżysera to praca nad sobą i relacją z drugim człowiekiem, który często myśli inaczej. Współpraca to po talencie najważniejsza umiejętność w tym zawodzie. Trzeba lubić i doceniać ludzi. Najpierw jednak trzeba polubić siebie. Aksinowicz twierdzi, że to właśnie mocna psychika, a nie najlepsze pomysły, pozwalają zostać reżyserem. Dlatego psychologia powinna być obowiązkowym przedmiotem na wydziałach reżyserii. A nie jest. Dlaczego ktoś w ogóle decyduje się na to, żeby iść tą drogą i zostać filmowcem? Może w ten sposób rekompensuje sobie własne deficyty? Cierpienie staje się wtedy motorem do tworzenia, jak w przypadku szwedzkiej reżyserki i artystki Anny Odell (Zjazd absolwentów). A może ważniejsza w tworzeniu jest codzienna i uważna obserwacja świata. Jak Adam Driver, kierowca autobusu w filmie Peterson Jima Jarmuscha. Warto dowiedzieć się o sobie więcej. Jeżeli ktoś chciałby poznać głębiej swoje motywacje, Aksinowicz proponuje reżyserom ćwiczenie terapeutyczne w serialami. Jednak nie chodzi o ich oglądanie. Warto napisać jeden odcinek serialu ze swojego życia. A potem zrozumieć ten odcinek. Moment, w którym się znajdujemy. To pozwoli odnaleźć nas tu i teraz. Trzeba ze sobą porozmawiać. Kim jest ten serialowy bohater? Ile ma lat? Czym się zajmuje? Co robi, a co chciałby robić w życiu? Czego się boi? Z jakim problemem się boryka? Kto lub co przeszkadza mu w jego rozwiązaniu? Pytanie, jak wyglądałby taki serial o Tobie?

Martyna Harland

Konrad Aksinowicz reżyser, scenarzysta, aktor, muzyk, kompozytor, wykładowca, reżyser reklam telewizyjnych, nagradzanych teledysków w tym: „Miał być ślub” (Moniki Brodki), „Asfaltowe łąki” (De Mono), „Krystyno” (Mikromusic). Filmów fabularnych: „Zamiana” (2009), „W Spirali” (2015) prezentowanym na festiwalu w Gdyni (2014) i międzynarodowym festiwalu w Tallinnie (2014), „Powrót do Legolandu” (2018) filmu, który powstanie w 2017 roku na podstawie nagrodzonego scenariusza pod tym samym tytułem na Script Pro 2016, którego jest autorem. Ma własny projekt muzyczny AKX, gdzie śpiewa, komponuje i gra na pianinie. Ma w dorobku dwie płyty: „So Pure” (2014), dzięki której miał okazję zaprezentować się publiczności na Męskim Graniu (2014) i „Legopunk” (2017). Od 2010 roku prowadzi seminarium pt: „Samorealizacja filmowa”. Wykładał na seminariach filmowych, między innymi w szkole teledysków i filmów: Fundacji Plaster, Warszawskiej Szkole Filmowej, Interscenario, Script Fiesta i Story Lab Pro. Książka „Samorealizacja filmowa” jest efektem pracy, doświadczeń i licznego zainteresowania seminarium.